מהו הסדר טיעון במשפט הפלילי וכיצד הוא יכול לסייע לנאשם?

תוכן עניינים

הסדר טיעון או בשמו המוכר יותר לציבור הרחב – "עסקת טיעון", הינו מונח המתאר הגעה להסכמה משותפת של הצד התובע והצד הנתבע במסגרת הליך משפטי פלילי. לרוב, הבקשה להסדר טיעון או היזימה של המשא ומתן כדי להגיע אליו, נעשים לאחר שהוגש כבר כתב האישום.

בכתב האישום מובא פירוט נרחב של העברות שבוצעו לטענת התביעה, כאשר לעברות ישנן גם השלכות בדמות העונשים הצפויים לכל עבירה, כפי שמופיע בחוק. הנאשם יכול באמצעות הסדרי טיעון להפחית מחומרת העברות או לבקש להתעלם מחלקן או להפחית בעונשן ובתמורה הוא יודה בעבירות המיוחסות לו (ושהגיעו לסיכום בגינן) ובאשמה.

מיהם הצדדים הרלוונטיים בעסקת טיעון?

הסדרי טיעון בתחום הפלילי מתבצעים בין התביעה המשטרתית או הפרקליטות ובין עורך דין פלילי המייצג את הנאשם. במסגרת ההסדר, מבוצע תיקון העובדות או שינוי סוגי העברות בכתב האישום המקורי והנאשם, מנגד, מודה באשמתו ומסכים להרשעתו.

היוזמה לקיום הסדר טיעון יכולה להגיע מצד התובע, כאשר למשל, הוא מרגיש שהראיות אינן חזקות דיין או מצד הנאשם, בשל העובדה כי הוא מרגיש שהטבעת מתהדקת סביבו ומעדיף להפחית בעונשו, בתמורה להודאה.

הקמה והגעה להסדר טיעון בין שני צדדים מנוגדים, הינה מלאכה מורכבת וסבוכה. מומלץ לבצעה באמצעות עו"ד פלילי ולא בצורה עצמאית. לעורך דין יש את כל המידע, השפה המקצועית והגישה אל מול העמיתים שלו העומדים מנגד, הוא מכיר את החוקים ואת סדר הדין הפלילי ואת חלופות העונש השונות וגם יידע לנסח ולמטב את ההסכם עצמו, לטובת הנאשם.

הסוגים השונים של הסדרי הטיעון

ניתן לחלק את תחום הסדרי הטיעון במשפט הפלילי לשניים. הראשון הוא הסדר טיעון בו מתוקן רק כתב האישום ברמת העובדות והעבירות המופיעות בו. אולם מנגד, ההפחתה בעונש לא מוגדרת בו והעונש עצמו יקבע בדיון בבית המשפט על פי טענות שני הצדדים. סוג זה מכונה 'הסדר טיעון פתוח'.

מנגד קיים 'הסדר טיעון סגור'. זהו למעשה הסדר טיעון שלם ובו הסכמה גם על כתב האישום ומה שיופיע בו אבל לצד זאת, יצוין  ויוסכם גם העונש המומלץ על פי שני הצדדים.

הגעה לעסקת טיעון משני הסוגים, אפשרית בכל רגע ורגע מניהול ההליך הפלילי אולם לרוב, כאשר קיימת תחושה לצד אחד כי הוא עומד לנצח בוודאות, האינטרס שלו יגבר על נדיבותו כלפי הצד השני. ברובם המוחלט של המקרים, למעט החריגים שבהם, בית המשפט אינו מתערב בהסדר הטיעון המוסכם על הצדדים וייטה לקבל אותו כלשונו וככתבו.

מהם היתרונות של הגעה להסדר טיעון?

למעשה, ישנם יתרונות רבים להסדר טיעון והגעה אליו משרתת את כלל הצדדים. משכך, הוא הופך לברירת המחדל (או שמא לרצון) הן של התובעת והן של הנאשם. נתון שאולי יפתיע אתכם, מציין כי במרבית ההליכים הפליליים בישראל, יתקיים וייחתם לבסוף הסדר טיעון ולא תושג הכרעה מוחצת לאחד מן הצדדים.

היתרונות כמובן רבים והם אינטרס של כולם. מבחינת התביעה הרי שהגעה להסדר טיעון תביא להפחתה בעומס המוטל עליה ויכולה לסייע אף בסגירת תיקים באשמה, גם במידה ורק חצי תאוותם בידם. זהו גם האינטרס של הנאשם, שכן הוא אומנם מודה באשמה אך יזכה לענישה מופחתת.

נהנים נוספים הם המערכות של בית המשפט, החווים גם הם הקלה בעומס ונחסכים מהם שעות ארוכות של דיוני הוכחות וכד'. ישנה הקלה גם על קורבנות העבירה. העובדה שהצדדים הגיעו להסדר טיעון, מביאה אולי לעונש לא ראוי ולא מידתי, אבל כן מביאה עימה צדק עבורם, באמצעות הודאת הנאשם בפועל. היא גם חוסכת להם את הקושי הרגשי ועוגמת הנפש, כחלק מההתיצבות והמעקב אחר הדיונים בבית המשפט.

עורך דין

עורך דין
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
סקר
כיצד סקרי עובדים יכולים לתרום לשינוי במקום העבודה?

סקרי עובדים הם שאלונים מובנים שנועדו לאסוף תובנות מהצוות לגבי היבטים שונים בחיי העבודה שלהם, כולל שביעות הרצון שלהם, המעורבות שלהם ותפיסתם את התרבות הארגונית. הם משמשים ככלי ניהול קריטי, המאפשר לחברות להעריך ולשפר את סביבות העבודה, לזהות תחומים לשיפור ולקדם את רווחת העובדים. על ידי התייחסות לנושאים כגון אפליה, אי שוויון והטרדה, סקרי עובדים ממלאים תפקיד מרכזי לא רק בשיפור היעילות הארגונית אלא גם בתרומה לשינוי חברתי.

diamond ring
כל מה שצריך לדעת על טבעות אירוסין יהלומי מעבדה בתל אביב

טבעות אירוסין יהלומי מעבדה הן טבעות שבהן משובצים יהלומים שנוצרו במעבדה ולא בטבע. התהליך מאפשר יצירת יהלומים באיכות גבוהה, עם פחות השפעה על הסביבה. טבעות אירוסין יהלומי מעבדה בתל אביב הן בחירה מצוינת למי שמחפש את האיכות של יהלום אמיתי, אך גם רוצה להיות אכפתי לסביבה.

שעון נוכחות טביעת אצבע לעסק
עבודה טובה יותר עם שעון נוכחות טביעת אצבע

השאיפה של כל חברה הינה לצמוח באופן קבוע, ולא להישאר מאחור. כשמגיעים לשלב היישום, צריך לבדוק שהבסיס העסקי הוא יעיל תוך התמקדות בניהול מערך העובדים. מכאן עולה השאלה – איך ניתן ליצור ניהול עובדים פשוט שגם מוביל לתוצאות? התשובה נמצאת בכף ידכם, או יותר נכון בטביעת האצבע שלכם.